Försäljningsvillkor

Försäljningsvillkor


Parterna


Säljare: Frelsaren OÜ

Kontaktadress: Sepapaja tn 6, 15551 Tallinn, Harju Maakond, Estland

E-post: Support@Hyperious.se

Telefonnummer: 94784940

Organisationsnummer: EE102875900


Köparen är den person som gör beställningen.


Beställning


När köparen har slutfört beställningen skickas orderbekräftelsen till köparens e-postadress. I bekräftelsen finner köparen information om produkt(er), pris, betalningsmetod och leveransadress.


Om det finns några fel i orderbekräftelsen ska köparen kontakta säljaren.


Leverans


Säljarens standardleveranstid är 7–14 dagar. Fast fraktkostnad är 0 kr, oavsett antalet beställda produkter.
Undantag som kan leda till förlängd leveranstid är vid nationella helgdagar eller vid särskilda händelser. Detta kan påverka leveranstiden med några arbetsdagar.
Vid försenad leverans (utan att säljaren har informerat om längre leveranstid) kan köparen kontakta säljaren.


Priser


Priserna som anges i webbutiken är i svenska kronor (SEK) och inkluderar moms.
Information om de totala kostnaderna som köparen ska betala, inklusive produkt(er) och leveranskostnader, ges i betalningslösningen innan beställningen genomförs.
Undersökning av varan
När köparen mottar varan rekommenderas det att han eller hon i rimlig utsträckning undersöker om den överensstämmer med beställningen, om den har skadats under transporten eller om den har andra brister. Om varan inte överensstämmer med beställningen eller har brister måste köparen informera säljaren om detta genom en reklamation.


Ångerrätt


Köparen kan ångra köpet av varan enligt ångerrättslagens bestämmelser. Ångerrätten innebär att köparen utan anledning kan returnera varan till säljaren, även om det inte finns någon brist på den och även om den inte har levererats. Köparen måste meddela säljaren om användning av ångerrätten inom 14 dagar efter att varan mottagits.


Meddelandet från köparen till säljaren om användning av ångerrätten bör av bevisskäl vara skriftligt.


Vid användning av ångerrätten måste varan returneras till säljaren inom rimlig tid. Säljaren är skyldig att återbetala hela köpesumman till köparen inom 14 dagar från den dag säljaren mottar varan. Säljaren kan inte ta ut avgifter för köparens användning av ångerrätten. Köparen kan undersöka produkten innan han eller hon ångrar köpet.

 

Brister vid varan – köparens rättigheter och reklamationsfrist


Om det finns en brist på varan måste köparen inom rimlig tid efter att den upptäcktes eller borde ha upptäckts meddela säljaren att han eller hon vill åberopa bristen. Köparen har alltid reklamerat i tid om det sker inom 2 månader från att bristen upptäcktes eller borde ha upptäckts. Reklamation kan ske senast två år efter att köparen tog emot varan. Om varan eller delar av den är avsedd att hålla betydligt längre än två år är reklamationsfristen fem år.


Om varan har en brist och detta inte beror på köparen eller förhållanden på köparens sida kan köparen enligt reglerna i konsumentköplagen kapitel 6, beroende på omständigheterna, hålla inne köpesumman, välja mellan rättelse och omleverans, kräva prisavdrag, kräva att avtalet hävs och/eller kräva ersättning från säljaren.
Reklamationen till säljaren bör ske skriftligt.


Rättelse eller omleverans


Köparen kan välja mellan att kräva att bristen rättas eller att få leverans av motsvarande varor. Säljaren kan dock motsätta sig köparens krav om genomförandet av kravet är omöjligt eller medför orimliga kostnader för säljaren. Rättelse eller omleverans ska ske inom rimlig tid. Säljaren har i utgångspunkt inte rätt att göra mer än två försök att åtgärda samma brist.


Prisavdrag


Köparen kan kräva ett lämpligt prisavdrag om varan inte rättas eller omlevereras. Detta innebär att förhållandet mellan det nedsatta och det avtalade priset motsvarar förhållandet mellan varans värde i bristfälligt och kontraktsenligt skick. Om särskilda skäl talar för det kan prisavdraget istället sättas till bristens betydelse för köparen.


Hävning


Om varan inte har rättats eller omlevererats kan köparen också häva köpet om bristen inte är obetydlig.


Konfliktlösning


Parterna ska försöka lösa eventuella tvister i godo. Köparen kan kontakta Konsumentverket eller en motsvarande instans för att få hjälp i en eventuell tvist med säljaren. Om en lösning i godo inte uppnås efter medling kan parterna skriftligen begära att tvisten förs vidare till en instans för konsumenttvister. Beslut från en sådan instans är rättsligt bindande fyra veckor efter delgivning. Innan beslutet blir rättsligt bindande kan parterna, genom att inge en stämning, överklaga beslutet till tingsrätten.


Personuppgifter


Om inte köparen samtycker till något annat får säljaren endast samla in och lagra de personuppgifter som är nödvändiga för att säljaren ska kunna uppfylla sina åtaganden enligt avtalet. Köparens personuppgifter får endast lämnas ut till andra om det är nödvändigt för att säljaren ska kunna genomföra avtalet med köparen, eller i lagstadgade fall. Säljaren får endast samla in köparens personnummer om det finns ett sakligt behov för säker identifiering och sådan insamling är nödvändig.


Köparen ska enkelt kunna kontakta säljaren, till exempel via telefon eller e-post, om han eller hon har frågor om säljarens användning av personuppgifter eller om han eller hon vill att säljaren raderar eller ändrar personuppgifterna.


Betalning


Köpesumman kan efter köparens eget val betalas genom bank- eller kreditkort (Visa och Mastercard), Swish eller betalningslösningen Klarna Faktura eller Klarna Delbetalning.


Förbehåll


Säljaren reserverar sig för skrivfel och eventuella prisändringar. Bilder som används på våra sidor är illustrativa och kan avvika från varans faktiska utseende.